Girl with a Pearl Earring/Leány gyöngy fülbevalóval
Tegnap végre megnézhettem a Vermeer portré születéséről készült filmes fikciót, és kétségtelenül Scarletté a legfőbb érdem, hogy illúziót keltő, kiváló film készült.
Valójában Jan Vermeer életéről keveset tudunk, egy végrendelet és több tucat levél (köztük a legtöbb kiadásokról és bevételekről szóló tényszerű feljegyzés) őrzi emlékét a közel negyven ránkmaradt festményén kívül.
Közülük is talán a legszebb, a Mona Lisa hírnevével vetekedő: Lány fülbevalóval, című 1665 körül készült portréja.
E kép ihlette ezt a filmet, és keltette életre a protestáns-puritán északi ország Velencéjének materiálisan megfestett világát, hiszen ebből táplálkozott a németalföldi festészet és Vermeeer művészete is.
A film a műalkotás születésének titkát kívánja megértetni, titkokat amelyek nem felfejthetők csak megsejtethetők, nos ebben segít nekünk az a finoman visszafogott színészi játék amellyel S.J. e filmben megidézi a művész körül segédkező cselédlány, Griet alakját. A film nagyjelenete mégsem az övé: a Művész felesége hisztérikus kitörésének (miért nem engem festettél?) a kontrasztjában kel igazán életre az a csendes és bensőséges világ, amely Scarlett figurájának, és színészi játékának lényege, értelme.
Scarlett Johansson 2001-ben a budapesti Lánchídon, az Amerikai rapszódia című film forgatása idején: